Ana Sayfa

ANF NEWS AGENCY -  Haber Merkezi - Aralık 2006

 

 

Orhan Kemal’in Tersine Dünya’sı…

 

   
 

İSTANBUL(13.12.2006)- Murtaza, 72. Koğuş ve Ekmek Kavgası gibi eserlerin yazarı Orhan Kemal’in tersine çevirdiği hayatlarımızın oyunu “Tersine Dünya” büyük bir sahne görselliğiyle dün Genel Sanat Yönetmenliğini Müşvik Kenter’in yaptığı Bakırköy Belediye Tiyatroları’nda Turgay Kantürk’ün rejisiyle sahnelendi.

Orhan Kemal’in “Tersine Dünya” romanından Mustafa Gültekin’in oyunlaştırdığı müzikli, danslı eğlencesi bol bir taşlamaya dönüşen oyun, seyirciye üç saatlik farklı bir dünya sunuyor. Bu dünyada erkek ve kadın rollerinin yer değiştirdiği, sınıf atlamak için zengin eş arayan erkekler, kısa yoldan üçkağıtçılıkla para kazanmaya çalışan serseri kadınları yalın bir şekilde seyirciye gösteriliyor. Bir kenar mahallede geçen oyun toplumdaki kadın ve erkek rollerini mizahi bir üslupla tartışmaya açarken toplumsal yapıdaki çarpıklıkları da gerçekçi bir biçimde gözler önüne seriyor. Bir an gözler sahneye odaklanıyor ve üç saatlik bir zaman zarfında kadın ve erkek empati kurarak yer değiştiriyorlar. Günümüz dünyasında kadına olan şiddet bir an erkeğe oluyor. Ve hayatta kadınların yaşadığı bütün baskı, aşağılanmışlık, ikinci sınıf muamelesi, cinsel obje ve akla hayale gelebilecek her şeyin bir an erkeklerin başına geliyor olması nasıl bir durumu yaşatırdı? Bunu en abartılmış haliyle “Tersine Dönya” oyununda görebiliyoruz.

HER ŞEY ALTÜST OLMUŞ

Oyunda; bitirim Leyla tüm mahallenin yaka silktiği ele avuca sığmaz bir serseridir. Kazara karıştığı bir kavgadan sıyrılıp eve geldiği bir gece her gece olduğu gibi naralar atarak komşuları ayağa kaldırır. Ancak bu kez diğer seferlerde olduğu kadar şanslı değildir. Mahallenin bekçisine hakaretten hapishaneye atılır. Bitirim içerdeyken en büyük korkusu namuslu ev erkeği olan kocası ve yakışıklı oğlunun çapkın kadınların tuzağına düşmesidir. Korktuğu başına gelir. Hapishaneden çıkınca mahallesine geri döner ancak hiçbir şey bıraktığı gibi değildir. Her şey altüst olmuştur ve altüst olan her şeyi daha çok altüst eder.

İNSAN TOPLUM İLİŞKİLERİ…

Roman ve öyküleriyle çağdaş edebiyatta özgün bir yeri olan Orhan Kemal, toplumsal yaşamımızın değişim dönemlerini gerçekçi bir biçimde yapıtlarında dile getiriyor. Aydınlık gerçekçi bakışıyla insan-toplum ilişkilerini ustalıkla yansıtıyor. Yazarın bu olağanüstü hayal gücünü ve yaratıcılığını ne kadar övsek de azdır. Romanın oyunlaştırması ve müzikal şarkıları bu kadar sahneye uygun hale getiren genç bir insan olan Mustafa Gültekin’in bahse değer emeği ve yeteneği büyük bir coşkuyla alkışlanması görmeğe değer.

YARATICI KOMEDİ

Oyunun baştan sona kadar komedi ve hareketin yüksek bir performansla sergilenmesi ve zaman zaman da aralardaki şarkılar bizi iliklerimize kadar tiyatroya doyurdu. Oyunda kadın oyuncuların yoğun olması doğal olarak kadın karakterlerin yetenekleri ve performanslarının ne kadar iyi olduğunu da seyirciye gösterdiler. Oyuncuların deneyimleri ve rollerinin fazlasıyla üstesinden gelmeleri bizi tiyatronun doruklarında gezdirdi. Günümüz seyircisinin müzikli ve şarkılı oyunlardan sıkılması an meselesi iken, “Tersine Dünya”da rejisör bize yaratıcı komedi ve hicivli tetaral anlayışıyla üç saat boyunca görkemli sahne görselliğiyle kaliteli bir oyun izlettiriyor.

YAZAN: Orhan Kemal
YÖNETEN: Turgay Kantürk
UYARLAYAN: Mustafa Gültekin
MÜZİK: Tolga Çebi
DEKOR: Ayçın Tar
KOSTÜM: Gönül Sipahioğlu
IŞIK: Murat Ipek

OYUNCULAR: Gül Onat, Levent Tülek, Nurhayat Atasoy, DiğdemGermen Aydın, Mert Asutay, Özden Çiftçi, Zeyno Eracar, Gülce Uğurlu, Güneş Kozal Eren, Alican Yücesoy, Muhammet Çakır, Muhsin Kurtaran, Tuğçe Kıltaç, Füruzan Aydın, Yelda Baskın, Esra Pamukçu, Görkem Örkem, Zeynep Gönlüşen, Şirin Çağlar Taşpınar, Gülru Pekmedir, Önder Bulut, Doğacan Taşpınar, Mehmet Rıza Leki, Tugay Mercan, Ali Rıza Kubilay

ANF NEWS AGENCY

 





 


info@orhankemal.org

1